Psykososialt barnehagemiljø
Arbeidet med det psykososiale miljøet i barnehagen handler både om oppfølging av lovparagrafene og forebygging av mobbing, utestenging og krenkelser. Kragerøbarnehagene har laget en hefte for å heve kompetansen på hvordan personale kan forstå, forebygge og forhindre mobbing; Her er jeg og der er du! (PDF, 668 kB). I heftet ligger også; Sjekkliste; min rolle for å skape et trygt og godt barnehagemiljø, som er en del av rutinene for oppfølging av § 42.
FANGE OPP OG GRIPE INN | MELDE FRA | UNDERSØKE | SETTE INN TILTAK | EVALUERE |
Skjema for oppfølging av psykososialt barnehagemiljø § 42 (DOCX, 63 kB)
Skjema for oppfølging av psykososialt barnehagemiljø § 43 (PDF, 580 kB)
- Rutine for oppfølging av barnehageloven §42
- Sjekkliste for barnehagemiljø: 2 ganger pr. barnehageår
- Relasjonskartlegging: Minst 2 ganger pr. barnehageår
- Gjennomgang av rutiner knyttet til psykososialt barnehagemiljø: Ved oppstart nytt barnehageår + gjennomgang ved nyansettelser og vikarer
- Fast punkt på alle møter:
- Avdelingsmøter: Enkeltbarn og gjennomgang av psykososialt miljø på avdelingen
- Personalmøter: barnehagenes psykososiale miljø og drøftinger rundt lovparagrafene og forståelse for begrepene i disse
- Informasjon til foresatte: Alle foresatte skal få informasjon om barnehagens rutiner om det psykososiale miljø hvert år
- Rekkefølge og rutine for oppfølging av barnehageloven §43 spekteret
- Prinsippet for slike saker er at det bør løses på lavest mulig nivå. Det er nærliggende at det forsøkes løst på avdelingsnivå før meldinga går til barnehageleder.
- Den som oppdager, fanger opp eller ser at en kollega krenker et barn:
- Tar tak i situasjonen med en gang
- Tar ansvar for å si ifra ved å stille spørsmål til den andres praksis: "Hva gjorde at du valgte å løse det på den måten?"
- Dersom den som får spørsmålet ikke viser tegn til å forstå, eller er villig til å reflektere over egen praksis gis den ansattes overordnet beskjed.
- Barnehageleder mottar ei melding eller observerer hendelser som kan defineres som at en voksen krenker et barn
- «Sjekkpunkter»:
- Var dette et engangstilfelle?
- Var det noe i situasjonen som skulle tilsi at den voksne måtte handle som den gjorde?
- Barnehageleder tar en samtale med vedkommende:
- Samtalen avklarer situasjonen og barnehageleder er trygg på at det ikke vil forekomme flere krenkelser
- Samtalen avklarer situasjonen, men barnehageleder vil likevel «ha et våkent blikk for» om det kan forekomme flere krenkelser à barnehageleder skriver en anonym logg
- Samtalen gjør at barnehageleder oppretter en navngitt logg og orienterer den ansatte om at saken vil undersøkes nærmere à undersøkelsesskjema
- Barnehageleder avgjør om dette er en så alvorlig sak at barnehageeier skal gis melding
- Eventuelle tiltak planlegges og settes i gang
- Prinsipper:
- Den det gjelder skal alltid ha mulighet til å ha med tillitsvalgt eller verneombud
- Den det gjelder skal alltid vite hva som er skrevet i en navngitt logg
Publisert av Berit Sollie Larsen
Publisert 09.11.2022 13.04
Sist endret 18.12.2023 13.04