Oppfølging aldersvennlig Kragerø

Kragerø kommune presenterer oppfølgingen av spørreundersøkelsen aldersvennlig Kragerø og åpent møte på biblioteket 26.10.2023

Vi blir stadig flere eldre. Et aldersvennlig Kragerø handler om å gjøre samfunnet i stand til å møte muligheter og utfordringer dette medfører.

For mange vil pensjonisttilværelsen være en tredjedel av livet. Et aldersvennlig Kragerø skal legge til rette for at den blir meningsfull, både for den enkelte, og for samfunnet. Det handler også om å sikre at alle, uansett hvor vi er i livsløpet og uavhengig av funksjonsevne, kan delta i samfunnet på lik linje.

Hva er viktig for deg?

Kommunen ba alle innbyggere i alle aldre om å svare på en spørreundersøkelse om hva som er viktig i et aldersvennlig samfunn. Spørsmålene handlet om bolig, nærmiljø, transport og samfunnsdeltakelse. Det har vært en overveldende respons på spørreundersøkelsen. Tusen takk til alle som har svart!

Resultatene fra undersøkelsen vil legges ut her så snart rapporten er klar. Trekning av tre sentrumsgavekort à kr.1000,- er foretatt, og vinnerne har blitt kontaktet.

Åpent møte om aldersvennlig stedsutvikling

Kragerø kommune inviterte til åpent møte om aldersvennlig samfunnsutvikling og workshop om temaene aktiviteter og møteplasser 26. oktober på Kragerø bibliotek. Rundt 50 personer møtte opp til arrangementet. Kultursjef Harald Bothner ønsket velkommen. Vi presenterte de foreløpige resultatene fra spørreundersøkelsen som er gjennomført, og fikk innlegg fra Senteret for et aldersvennlig Norge. Deretter ble de fremmøtte delt inn i grupper hvor de jobbet med følgende spørsmål:

• Hva er en god møteplass for deg?
  • Hva kan kommunene bidra med for å skape inkluderende og mangfoldige møteplasser?
  • Hva kan du bidra med for å skape inkluderende og mangfoldige møteplasser?
  • Forslag til aktiviteter

Det ble mange refleksjoner, tanker og innspill som skal tas med i kommunenes videre arbeid med temaet møteplasser og aktiviteter.

Oppsummering av innspill fra det åpne møtet finner du her (PDF, 132 kB)

Anne Berit Rafoss fra Senteret for et aldersvennlig Norge holdt et innlegg om «Aldersvennlig samfunn med innbyggerne på lag». Presentasjonen finner du her (PDF, 4 MB)