Informasjon om jodtabletter

Alle kan kjøpe jodtabletter for å lagre hjemme som ledd i beredskap. Råd og veiledning gis ved apotek. Det meldes i flere medier at apotekene har gått tomme for Jodix, men at det er bestilt inn nye leveranser vil komme snart.

Dagens trusselbilde tilsier at jodtabletter (Jodix) kan bli aktuelt som tiltak ved atomhendelser. Dersom det blir et utslipp av radioaktivt jod, kan jodtabletter være ett av de beskyttende tiltak til utvalgte grupper.

Barn og unge under 18 år, gravide og ammende er i målgruppa. I helt spesielle situasjoner det bli aktuelt med tabletter til personer mellom 18 og 40 år. Myndighetene ved kriseutvalget for atomberedskap vil gi nærmere beskjed hvem som bør ta jodtabletter dersom det blir aktuelt. Kragerø kommune har kjøpt inn og lagret nok jodtabletter til å dekke behovet til målgruppene i tilfelle en hendelse med utslipp av radioaktivt jod.

Mer om beredskap i Kragerø kommune: https://www.kragero.kommune.no/tjenester/tekniske-tjenester-brann-og-beredskap/brann-og-beredskap/trygghet-og-beredskap-i-kragero/

Informasjon fra Statsforvalteren i Vestfold og Telemark om jodtabletter

Les mer her: vedlegg om jodtabletter fra DSA (tidligere Statens strålevern. fl. (PDF, 181 kB)