Felles foreldremøte samlet foresatte og styrket forståelsen for ungdom!

Tirsdag 27.februar samlet om lag 150 foresatte seg til et felles foreldremøte for alle i 7.-10.klasse i Kragerø kommune. Møtet hadde som mål å gi foreldre innsikt og verktøy for å bedre forstå sine ungdommer. Kommunalsjef for oppvekst, Marianne S. Gurrich, innledet møte med en samtale med leder i Ungdomsrådet, Philip Heng, som fortalte om at Kragerø er en god kommune og vokse opp i, men at vi trenger å jobbe for et bedre fritidstilbud for alle.

Kommunepsykolog Christiane Hasseleid og kommuneoverlege Brynhild Braut holdt deretter foredraget «Hvor ble det av barnet mitt?». De delte verdifull innsikt om hvordan vi kan møte ungdommene våre på en forståelsesfull måte. De diskuterte temaer som ungdomshjernen, mental helse, kommunikasjon og søvn. Foresatte fikk praktiske råd og verktøy for å støtte sine barn gjennom ungdomstiden.

For å kunne støtte barn og ungdom i Kragerø best mulig, er det viktig at foresatte kjenner til laget rundt barn og ungdom i Kragerø kommune. PPT, barnevernet, helsestasjonen, SLT-koordinator, klubbleder, ungdomskontakt i politiet og kommunens folkehelse- og frivillighetskoordinator presenterte seg selv og fortalte litt om hvilke utfordringer de ser i ungdomsmiljøet i Kragerø. Målet er å bryte ned barrierer mellom foresatte og de kommunale tjenestene, og øke kjennskapen til tjenestene.

Prosjektlederen for Ung Framtid, Solveig Stige, informerte også om et spennende pågående prosjekt. Prosjektet har som mål å bidra til at flere barn og unge i Kragerø fullfører skoleløpet, og at sårbare og utsatte barn og unge blir identifisert og får nødvendig oppfølging. Les mer om prosjektet her: Ung framtid

Vi håper at foreldrene gikk hjem med ny innsikt, inspirasjon og en følelse av fellesskap. Dette felles foreldremøtet er et viktig skritt mot å skape et trygt og støttende miljø for Kragerøs ungdom, og vi håper på å gjenta suksessen neste år!

Nyttige nettsider som ble vist til på foreldremøtet:

Vi takker for oppmøtet!

På vegne av utvidet oppvekstteam i Kragerø kommune

Marianne S. Gurrich (kommunalsjef for oppvekst) og Solveig Stige (prosjektleder Ung Framtid)