Statsforvalter opphever Kragerø kommunes budsjett og økonomiplan

Kragerø kommune registrerer at Statsforvalteren i Vestfold og Telemark har opphevet Kragerø kommune sitt budsjettvedtak om budsjett 2024 og økonomiplan 2025-2027.

Dette medfører at kommunen må gjennomføre et nytt budsjettvedtak innen utgangen av juni 2024. «I all hovedsak betyr dette at vi må gjennomføre en ny budsjettprosess i løpet av noen få måneder frem mot kommunestyrets planlagte møte i juni» sier kommunedirektør Dag Willien Eriksen.
«Det er tre forhold som ligger til grunn for beslutningen om å oppheve budsjettvedtaket. Først er det kommunestyrets vedtak om økte skatteinntekter ut over det som ligger i statsbudsjettet og KS sin prognosemodell som er årsaken. Det legges også vekt på at det ikke er samsvar mellom kommunens vurdering av inntektene fra konsesjonskraft og forventede strømkostnader» legger kommunedirektøren til. «Til slutt har de lagt til grunn at de ikke finner tydelig nok forklart hvilke tiltak som er iverksatt innenfor Helse og omsorg for å synliggjøre de reduksjonene som er nødvendige for å få til balanse i regnskapet ved årets slutt.»

Ordfører Charlotte Therkelsen tar til etterretning at det må gjøres en ny jobb på noen områder. «Statsforvalteren legger til grunn at kommunen i den økonomiske situasjonen vi nå står i må være ekstra varsomme i våre budsjetteringer for 2024. Det er logisk og forventa at budsjettvedtaket blir oppheva. Den politiske jobben blir å være enda mer konkret for inneværende år og så klart «rydde bort» de vedtaka som statsforvalteren mener er for usikre til at de kan bli stående»
«Så forventer jeg at kommunedirektøren komme tilbake med helt konkrete tiltak for hvordan man har tenkt å redusere farten innenfor Helse og omsorg i inneværende år. Tallene må konkretiseres i det nye budsjettforslaget slik at formannskapet og kommunestyret kan gjøre et vedtak som står seg over tid. Sektoren har over tid vært i budsjettmessig ubalanse, det er ikke holdbart om vi skal få kontroll over økonomien»
«Det er verdt å merke seg at strukturvedtaka vi har gjort innen eksempelvis omsorg og skole ikke blir vurdert som urealistiske av statsforvalter. Det er viktig da disse vedtakene kan gi innsparinger i drift over tid, og utgjør første skitt på veien vi skal ut på.»
«Jeg velger å se på dette som at vi setter beina i bånn for å starte oppdriften» sier Therkelsen

Kragerø kommune har vært forberedt på å måtte vedta et nytt budsjett uavhengig av opphevelsen av årets budsjett og økonomiplan. I kommunelovens paragraf 14-5 er det tydelig at en kommune som leverer et udekket underskudd må levere ett nytt budsjett som synliggjør hvordan man skal jobbe med å dekke inn dette.
«Det siste vedtaket tilfører en ny dimensjon til arbeidet, men vi måtte uansett se på både planlagte inntekter og utgifter innen utgangen av juni» sier Dag Willien Eriksen. «Høstens arbeid med kommende års budsjett og økonomiplan vil måtte inneholde grep som medfører at kommunen har dekket inn underskuddet i løpet av de nærmeste fire årene.»
Følgende tidsplan er lagt for det videre arbeidet:

• I April legger frem to saker som beskriver nødvendige tiltak i budsjett 2024, en foreløpig økonomirapport, og gjennomfører en workshop om utfordringene innen Helse og Omsorg i både Hovedutvalget og Formannskap.
  • I Mai legger frem de planlagte sakene om årsregnskap og årsmelding, en foreløpig økonomirapport, mulige vedtakssaker og sak om bruk av sykehuset, og egen workshop for formannskapet med relevant tema
  • I Juni legger frem forslag til nytt budsjett for 2024 og ny økonomiplan justert for de kravene som kommer fra Statsforvalter, samt plan for videre budsjettprosess for 2025.