Minnemarkering

Kragerø kommune gjennomfører hvert år en minnesmarkering for å hedre ofrene for folkemordet i Armenia.  Dette er en viktig markering også fordi det er sterke historiske og kulturelle bånd mellom Kragerø og vennskapsbyen Gjumri.

De sterke båndene var i stor grad et resultat av arbeidet til Bodil Bjørn som var født i Kragerø i 1871.

Minnemarkering - Klikk for stort bilde

I dag har ordfører Charlotte Therkelsen lagt ned en blomsterkrans ved minnesmerket ved rådhuset. Ordføreren uttaler: “Kragerø kommune har erkjent at de grusomme handlingene tyrkerne utførte mot armenerne fra 1915 til 1923 var et folkemord. At den norske stat fortsetter denne fornektelsen er skammelig. Å få anerkjent sin egen historie er en viktig del av identiteten til det armenske folk, ethvert folk! Å fortsette å nekte dem den anerkjennelsen er som å tillate fortsatt undertrykking”.

Ordføreren sier videre: “Kragerø har nære bånd til det armenske folk, både historisk og i dag. Vår egen Bodil Biørns innsats under folkemordet la selve grunnstenen i samarbeidet. Både det politiske miljøet og andre lokale organisasjoner har fulgt opp med besøk og samarbeid opp gjennom årene. Dette er en viktig dag for Kragerø kommune å markere”.

Det vil også gjennomføres flere minnemarkeringer i løpet av dagen.