Info om Stabbestad omsorgsboliger

Helse- og omsorgstjenestene i Kragerø kommune har en generelt krevende driftssituasjon. Driften ved Stabbestad omsorgsboliger har den siste tiden blitt mer krevende grunnet flere ledige stillinger og et veldig høyt fravær.

Inn mot sommerferien og ferieavvikling vil det bli enda mer krevende å drifte avdelingen på en forsvarlig måte for både beboere og ansatte. Kommunedirektøren har laget en sak til politisk behandling med sikte på å løse denne utfordringen.

Kommunedirektøren skisserer 2 mulige løsninger som politikerne skal ta stilling til. Ett alternativ er å løse utfordringen gjennom innleie av vikarer fra et vikarbyrå. Dette er en kostbar løsning. Kommunedirektøren anbefaler derimot et alternativ som innebærer å flytte beboere til andre avdelinger allerede nå før sommeren. Dette for å sikre et forsvarlig tjenestetilbud til beboerne som trenger heldøgns omsorg og å ivareta de ansatte på best mulig måte. Siden flyttingen allerede er vedtatt fra og med i høst vil kommunedirektøren foreslå at flyttingen er permanent for å skape en forutsigbar og trygg tjeneste.

Beboere og pårørende vil få god informasjon om eventuell flytting, når kommunestyrets vedtak foreligger 23.mai.

En vil presisere at kommunen ønsker å legge til rette for gode og forsvarlige tjenester og foreslåtte tiltak for beboerne på Stabbestad omsorgsboliger gjøres med sikte på å stabilisere tjenestetilbudet.