Gode tall for Kragerø legevakt når det gjelder svartid på telefonhenvendelser

Det betyr mye for befolkningens trygghet at telefoner til legevakta besvares raskt. Formålet er å gi befolkningen tilgang til rask, fagkyndig og koordinert helsehjelp i øyeblikkelig hjelp situasjoner.

Legevakta - Klikk for stort bilde

Legevakta er en viktig del av helsetilbudet til innbyggerne. Det er viktig at det fins et sted du kan ringe når du trenger helsehjelp, og det ikke er så alvorlig at du trenger øyeblikkelig hjelp. Les mer om legevaktsordningen og hva legevakta kan tilby på HelseNorge:  Ring legevakten på 116 117 for øyeblikkelig hjelp - Helsenorge

I akuttmedisinforskriften er det stilt som krav til legevaktsentralene at 80 prosent av henvendelsene skal normalt besvares innen to minutter. Tallene for 2022 er nå klare. I følge denne statistikken mottok Kragerø legevakt 14255 anrop i 2022, og 79 prosent av alle anropene ble besvart innen to minutter. 93 prosent av anropene som ble besvart, ble besvart innen to minutter. Median svartid var 22 sekunder. Den viser også at innbyggere som ringer legevakta i de store byene, som oftest må vente lenger på svar enn de som ringer legevakt utenfor de store byene. 

Mer om statistikk om antall anrop og svartid til nasjonalt legevaktnummer 116117 og 8-sifrede nummer til lokale legevaktsentraler kan du lese her. Legevakt - anrop og svartid - Helsedirektoratet Definisjon på kvalitetsindikatorene er beskrevet her: https://www.helsedirektoratet.no/statistikk/kvalitetsindikatorer/akuttmedisinske-tjenester-utenfor-sykehus/svartid-legevakt-116-117

Tilbakemelding