Forvaltningsrevisjon i Helse og omsorg

Kontrollutvalget i Kragerø kommune har bestilt en revisjon av forvaltningen i omsorgsboliger med heldøgns omsorg fra Telemark og Vestfold kommunerevisjon.

Forvaltningsrevisjonen omhandler ressursbruk, brukermedvirkning og internkontrollsystem. Revisjonen gjennomførte en analyse av dokumentasjon, gjennomført intervju med ansatte og ledere, samt gjennomført en spørreundersøkelse i utvalgte avdelinger. Dette arbeidet foregikk i perioden juni-september 2023. Revisjonens rapport er nå ferdigstilt og legges frem for Kontrollutvalget i deres møte 27. November 2023.  

Telemark og Vestfold kommunerevisjon konkluderer i rapporten med at Kragerø kommune har per i dag en svak økonomi, og det vil få betydelig økonomiske utfordringer knyttet til den demografiske utviklingen fremover. KOSTRA-analyser tyder på at kommunalområdet Helse og omsorg i Kragerø kommune er underbudsjettert og belastningen på de ansatte i helse og omsorg er høy, turnover og sykefraværet er høyt, og behovet for vikarer er stort. Det er også vanskelig å rekruttere kompetent personell, både faste ansatte og vikarer. Revisjonen peker på at dokumentasjonen viser at kommunen jobber med tiltak for å bedre denne utfordrende situasjonen.  

Revisjonen konkluderer med at virksomhet omsorgsboliger med heldøgns bemanning i Kragerø kommune, i stor grad har et tilfredsstillende internkontrollsystem, men at det rom for forbedringer på noen områder. Rapporten gir helt konkrete anbefalinger på hvilke tiltak kommunen kan jobbe med for å ytterligere forbedre internkontrollsystemet.  

Når det gjelder systematisk brukerinvolvering skriver revisjonen at de mener Kragerø kommune, innenfor de områdene som er sett på, til en viss grad bruker brukererfaringer systematisk til å utvikle tjenestene sine. Det påpekes at denne delen av tjenestetilbudet bør utvikles fremover for å sikre at den enkelte bruker får medvirke i eget tjenestetilbud. 

Kommunedirektøren er takknemlig for denne grundige forvaltningsrevisjonen, og skriver i sitt svar til Kontrollutvalget at kommunen er kjent med ressurssituasjonen og utfordringene som er beskrevet. Det settes pris på å få eksterne blikk til å se objektivt på tjenesten vår, og det er viktig at kommunen benytter funnene i revisjonsrapporten fremover. Revisjon bidrar til å belyse endrings- og forbedringspotensial. Alle enheter vil alltid ha rom og mulighet for forbedring. Vi ønsker å levere best mulig tjenester til våre innbyggere. Å sikre at vi etterlever regelverket, samt at vi har hensiktsmessige rutiner og prosedyrer er viktig. Forvaltningsrevisjonens rapport, og anbefalingene i særdeleshet, blir fulgt opp. Ikke bare med virkning innenfor heldøgns omsorg, men innenfor hele kommunalområde Helse og omsorg. 

Tilbakemelding