Folkehelseprofil 2023 for Kragerø er klar

Folkehelseprofil - Klikk for stort bilde

Folkehelseprofilen utarbeidet av Folkehelseinstituttet er et bidrag til kommunens arbeid med å skaffe oversikt over helsetilstanden i befolkningen og faktorer som påvirker denne.

Dette er en forpliktelse kommunen har etter folkehelseloven.

Formålet med folkehelseloven er å bidra til en samfunnsutvikling som fremmer folkehelse, herunder å utjevne sosiale helseforskjeller.

I år er temaet bomiljø. En egnet bolig i et godt bomiljø er et fundament for helse og livskvalitet. Kommunen kan med sine virkemidler bidra til at alle innbyggerne bor slik at de kan leve gode liv.

I Norge er det et mål at alle skal bo trygt og godt. Boligen må være tilpasset den enkeltes behov og være i et bomiljø som gir mulighet for å delta i samfunnet, knytte kontakt med andre og å utvikle og utfolde seg.

Mange kommuner arbeider aktivt med FNs bærekraftsmål, og utjevning av sosiale helseforskjeller, arbeidet med økt livskvalitet og aldersvennlig samfunnsutvikling står høyt på agendaen.

Gode boliger og bomiljøer kan bidra til en gunstig utvikling og måloppnåelse på flere av innsatsområdene.

• I aldersgruppen 45 år og eldre er andelen som bor alene høyere enn i landet som helhet.
  • Andelen barn som bor i husholdninger med vedvarende lav inntekt, er høyere enn i landet som helhet.
  • Andelen ungdomsskoleelever som oppgir at de har høy tilfredshet med livet, opplever trygghet i nærmiljøet og ikke opplever ensomhet er høyere enn i landet som helhet.
  • Andel personer som har gjennomført VGS eller høyere utdanning i aldersgruppen 30-39 år er lavere enn i landet som helhet
  • Laveste mestringsnivå i regning i 5. trinn er lavere enn i landet som helhet
  • Prosentandel kvinner som røyker er høyere enn i landet som helhet
  • Forventet levealder for menn er lavere enn i landet som helhet
  • Andel personer med psykiske lidelser/symptomer i aldersgruppen 0-74 år, er høyere enn i landet som het.
  • Andel 17 åringer med overvekt og fedme er høyere enn i landet som helhet