Dette må til for å skape en innbyggerstyrt kommune

Gnist-prosjektet er nå ferdig med innsiktsfasen, del én av tre for å gjøre Kragerø til en mer innbyggerstyrt kommune. Gjennomgang av planer og dokumenter, intervjuer og observasjon har hjulpet oss med å peke ut 10 områder som setter retning for arbeidet vårt. Neste fase innebærer å teste ut idéer som svarer på utfordringen i februar.

Gnist-prosjektet startet for alvor opp i oktober 2023, med mål om å finne nye og bedre måter kommunen kan involvere innbyggere, frivillighet og næringsliv i by- og samfunnsutvikling. Frem til nå har prosjektet vært i en “innsiktsfase” for å lære mer om utfordringene og mulighetene prosjektet bør gripe tak i.

Med hjelp fra designbyrået Lokalt Byrå har vi gått gjennom kommunens planer og dokumenter, og intervjuet over 30 personer fra næringslivet, frivillige lag, lokale ildsjeler, og internt i kommunen. Selv om kvalitative intervju aldri vil gi oss samme kvantitative og representative bilde som eksempelvis en bred spørreundersøkelse, har intervjuene gitt oss noen åpne hypoteser som vi skal fortsette å undersøke, justere, bekrefte eller avkrefte. Vi fortsetter med å intervjue representanter fra næringslivet, frivilligheta og lokale ildsjeler gjennom prosjektet for å få flere innspill underveis i arbeidet.

Ti del-spørsmål som setter retning for testing i februar

Samtalene har pekt på flere utfordringer og behov på veien mot en mer innbyggerstyrt kommune. For å oversette funnene til muligheter har vi formulert ti del-spørsmål som setter retning for hva slags idéer Gnist-prosjektet skal teste ut i februar. Målet med testene vil være å lære mer om hvordan medvirkning kan fungere i Kragerø til det beste for innbyggere, næringslivet og kommunens administrasjon.

Gnist-prosjektet jobber mot et stort og komplekst mål med mange hensyn. Del-spørsmålene gir oss rom oss til å fokusere på én side om gangen fremfor å forsøke å dra i hele floken samtidig.

Overskriftene for de ulike del-spørsmålene er:

Intern kultur, støtte og kompetanse

Hva kan vi gjøre for å bygge mer forståelse, engasjement og diskusjon rundt god medvirkning internt i kommunens administrasjon?

Aktivitet og kommunikasjon ut til lokalsamfunnet

Hva kan vi gjøre for å gi hele Kragerøsamfunnet en opplevelse og forståelse av hva god medvirkning kan være?

Langsiktige mål og saker her og nå

Hva kan vi gjøre for å legge et godt grunnlag for revisjon av havnefrontplanen og annen sentrumsutvikling innenfor Gnist-prosjektet?

Mer samarbeid på tvers

Hvordan kan vi jobbe for at ulike siloer og prosjekter samarbeider om medvirkning fremfor å gjøre hver sine prosesser?

Uhørte stemmer

Hva kan vi gjøre for å gjøre medvirkning mer oversiktlig og forståelig, og inkludere de som vanligvis ikke deltar?

Medvirkning og dialog over tid

Hva kan vi gjøre for å skape arenaer og prosesser for kontinuerlig dialog og medvirkning?

Sammen om medvirkning

Hvordan kan kommunen og frivilligheten samarbeide bedre om by- og samfunnsutvikling?

150 ungdommer i 3 dager

Hva kan vi gjøre innovasjonscampen på Kragerø VGS for å teste ut nye måter å gjøre medvirkning på?

Bylivsfestival

Hvordan kan en bylivsfestival bidra til å skape god kultur for medvirkning? Hvordan kunne vi testa dette i en mindre skala i februar?

Strategisk næringsplan

Hvordan kan tiltak i kommende strategisk næringsplan også bli pilotprosjekt for innovativ medvirkning?

Nå er vi godt i gang med idéarbeidet og utforskningen av hvilke ting som kan testes i februar!

Har du tanker, innspill eller forslag til prosjektet? Ta gjerne kontakt med noen av oss i Gnist-teamet.

Kontaktpersoner i det lokale ressursteamet:

Kari Røegh / +47 469 43 593 / kari.roegh@kragero.kommune.no

Nora Skarre Abrahamsen / +47 478 30 174 / noraskarre@gmail.com

Geir Helge Lia / +47 993 66 166 / geir.h.lia@kragero.kommune.no

Hva er Gnist?

Etter tøff konkurranse er Kragerø én av fem kommuner fra hele landet som er plukket ut til å være med i Gnist-programmet. Gnist arrangeres av Design og Arkitektur Norge (DOGA) med Distriktssenteret. I programmet får kommunen støtte til å prøve ut nye og innovative måter å drive by- og stedsutvikling på.

Til Gnist-prosjektet har Kragerø kommune fått finansiering fra DOGA og Vestfold og Telemark fylkeskommune til å hente inn et design- og arkitekturmiljø til å hjelpe oss med arbeidet. Hele 19 team av arkitekter og designere leverte tilbud til Kragerø kommune, hvorav Lokalt Byrå AS hadde den beste forståelsen av kommunen sine behov og en nyskapende, men lettfattelig tilnærming til oppdraget.

Arbeidet med Lokalt Byrå startet opp i oktober, og varer ut mai 2024. Underveis skal prosjektet utveksle erfaringer med de andre Gnist-kommunene Sarpsborg, Andøy, Grue og Averøy. I mai skal kommunen presentere resultatet på den internasjonale smartbykonferansen Nordic Edge Expo i Stavanger.

Prosessen Lokalt Byrå har lagt opp består av tre deler.

• Først vil vi lære mer om lokale utfordringer og muligheter rundt å involvere lokalsamfunnet i utviklinga av byen.
  • Deretter vil vi teste ut måter å gjøre dette på i praksis for å øke kommunens kompetanse innen medvirkning og forstå hva som fungerer for Kragerø.
  • Til slutt vil Lokalt Byrå bruke erfaringene fra utprøvingen til å foreslå hvordan Kragerø kommune kan jobbe videre med å involvere innbyggere i arbeidet med havnefronten og andre byutviklingsprosjekter.

Målet er å gi innbyggerne i Kragerø et konstruktivt utløp for engasjementet deres for Kragerøs fremtid, og ikke minst hjelpe kommunens politikere og planleggere i arbeidet med å realisere den urbane småbyen med attraktive kvaliteter for både unge og eldre, fastboende og gjester.