Besøkssenter Jomfruland nasjonalpark autorisert for 5 nye år

Styret og administrasjonen er veldig fornøyd med å nå ha fått på plass en langsiktig autorisasjon for besøkssenter Jomfruland Nasjonalpark

Vi kan nå konsentrere arbeidet fremover på å videreføre og forsterke kunnskapsformidling og veiledning, samt etablere et fysisk besøkssenter.

Ordfører Charlotte Therkelsen,Ingunn Limstrand og Ingrid Vaagland Stav begge fra Miljødirektoratet

Kragerø kommune søkte høsten 2021 om autorisasjon for besøkssenter, og fikk i november samme år en 2-årig autorisasjon. Det er vanlig at autorisasjoner gis for 5 år, men siden vi ikke hadde bygg eller lokaler på plass den gangen, ble det gitt en begrenset autorisasjon med enkelte vilkår som skulle oppfylles.Vi måtte opprette et informasjonspunkt på landsiden i Kragerø, gjennomføre en sårbarhetsanalyse knyttet til et senter på Jomfruland og ha planer for plassering og kostnadsberegning for bygget, samt å legge frem planer for finansiering.

Det ble ansatt en prosjektleder/daglig leder i april 2022 for dette arbeidet. Det har blitt jobbet målrettet for å oppfylle disse vilkårene, og for å få opprettet et besøkssenter på Jomfruland.

Først ble det jobbet med videreføring av planene om en nytt og større bygg ved Haga Kystkafè, der det ble laget skisser av mulige bygg på tomten. Finansiering ble søkt flere steder. Det ble holdt åpne møter for innspill og kommunikasjon med lokalbefolkningen.

Imidlertid viste det seg at finansiering og ønske om et nytt bygg på Haga-eiendommen ble vanskelig. Det måtte derfor tenkes annerledes for å komme i mål. Arbeidet som allerede var lagt ned rundt både innhold og kunnskapsformidling, ble videreført i arbeidet med utredelse av muligheter for bruk av eksisterende bygg, både på Jomfruland og i Kragerø sentrum.

Tidlig i prosessen ble Fyrmesterboligen, som eies av Kystverket en mulighet, og avtale med Kulturavdelingen i kommunen ble gjennomført. Samtidig ble det viktig å oppfylle kravet også om en besøkssenteravdeling i Kragerø sentrum, og det ble gjort en avtale med brukergruppen som innehar leieavtale med Sparebankstiftelsen DNB om en del av Stasjonsbygningen.

Målet nå, med ny autorisasjon, er at begge disse stedene skal åpnes med et tilbud i løpet av 2024. Først i Fyrmesterboligen med åpning i sommer, så i Stasjonsbygningen med åpning forhåpentligvis i løpet av høst/vinter.

Vi har mye av finansieringen for å få bygget en utstilling i Fyrmesterboligen på plass, og har flere søknader om støtte og tilskudd ute som vi håper å få svar på i løpet av året.

I tillegg vil undervisningstilbudet for skoleklasser og barnehager videreføres. I 2022 og 2023 har ca. 1000 elever vært ute i nasjonalparken med naturveileder, der fokus bl.a har vært på geologi, livet over og under vann, verneverdier i Nasjonalparken og holdningsskapende arbeid videre for framtida med temaer som forsøpling og mikroplast.

Ved siden av arbeidet med søknader om midler for videre utstillinger/utstyr, drift av besøkssenteret og kunnskapsformidling, vil samarbeidet med de andre marine besøkssentrene høyskoler, universiteter og aktører i nærmiljøet stå i fokus.

Prosjektleder og styret ser frem til 5 nye spennende år