Kort beskrivelse av hovedoppgaver i virksomheten
Veiledning, saksbehandling, økonomisk råd- og veiledning samt oppsøkende markedsarbeid.
Hva har vi fått til i året som gikk
- Økt antall formidlinger til bedriftene i Kragerø, en total vekst på 9% jf. 2017.
- Lavere beholdning langtidsmottakere av sosialhjelp.
- Stabilt lavere ledighet enn 2017, også i ungdomsgruppa.
- Reduksjon i antall unge som mottok sosialhjelp.
- Markant reduksjon i antall unge på helserelaterte ytelser.
- Etablert digital kommunikasjonsarena via Facebook for å promotere tjenester, mediesaker og lignende.
- Økt samhandling med andre kommunale virksomheter og DPS.
- Betydelige besparelser i budsjettet.
Hva har vi ikke fått til i året som gikk
- Andelen unge uføretrygdede har økt til tross for økt aktivitet inn mot ungdomsgruppa.
- Andel svært unge ledige og sosialmottakere (under 20 år) har stabilt økt etter sommeren.
- Totalt antall mennesker i Kragerø kommune med økonomisk sosialhjelp er ikke redusert sammenlignet med tidligere år, vi ligger for høyt ift. Sammenlignbare kommuner (KOSTRA).
- Vi har ikke formidlet nok mennesker med «hull» i CV’en til arbeidsgivere.
Utfordringer i året som kommer
- Tilpasse kontoret til de nye mulighetene som foreligger innenfor digitalisering og tettere oppfølging av mennesker med betydelig bistandsbehov.
- Bistå med å møte de utfordringene som arbeidsgivere har ift. «mismatch» mellom kompetanse hos de som er arbeidsledige sammenlignet med bedriftenes behov.
- Hjelpe flest mulig mennesker som mottar sosialhjelp ut i arbeid/utdanning for å få innpass i arbeidslivet.
Nøkkeltall for virksomheten
Økonomisk ramme
|
36,4 mill
|
Antall ansatte
|
9 fast ansatte / 2 midlertidig ansatte
|
Sykefraværsprosent
|
8,2%
|
Sist endret 25.03.2021 12.17