Krav til utarbeiding av reguleringsplaner

Forslagsstiller er ansvarlig for å sende inn nødvendig dokumentasjon etter krav til innhold og uforming av plandokumenter fra kommunen, herunder plankart, bestemmelser og planbeskrivelse. Planen kan ikke fremmes politisk før disse kravene er oppfylt. Kartgrunnlaget skal ikke være eldre enn 6 måneder.

Grenlandsstandarden

Grenlandsstandarden angir hvilke krav som settes til private planforslag som leveres til behandling i Kragerø kommune. Informasjon på Grenlandsstandardens hjemmeside.

 

Når leveres hvilke planmateriale

Her vises en enkel oversikt over de viktigste stegene i en planprosess, og hvilket materiale som skal leveres.

 

Første uformelle kontakt

  • Ingen krav til levering av materiale

Oppstartsmøte

  • Kommunen sender invitasjon til oppstartsmøte med informasjon om materiale som skal leveres før møtet. Materialet må være levert senest 5 virkedager før møtedato.
  • Etter møtet skriver kommunen møtereferat fra oppstartsmøte

Oppstartsmelding

Forslagsstiller:

  • Sender inn planavgrensing med gnr./bnr. (pdf og sosi-format) og annonse-/brevtekst til kommunen (word-format).
  • Varsler planarbeidet med brev til grunneiere, naboer, offentlige etater og andre berørte. Nabolister bestilles hos kommunen. På Grenlandsstandardens hjemmeside finnes oppdatert oversikt over øvrige aktuelle høringsparter. Forslagsstiller velger mottakere fra denne i samråd med saksbehandler. Referat fra oppstartsmøtet legges ved utsendelsen eller skal gjøres tilgjengelig på annen måte.Saksbehandler godkjenner varslingsmaterialet og varslingslister før annonsering.
  • Kunngjør i aktuelle aviser og materialet sender til kommunen for annonsering på hjemmesiden, med orientering om dagens- og fremtidig planstatus og formål.
  • Frist for merknader ved oppstart av planarbeidet er minst 4 uker og lengre ved høytid og ferier.

Innsending av planforslag/1. gangs behandling

  • plankart (pdf) i egnet målestokk, fortrinnsvis 1:1000 eller større.
  • plankart i sosi-format
  • bestemmelser (pdf og word)
  • planbeskrivelse (pdf og word) med illustrasjoner, ROS-analyse og nødvendige utredninger.
  • skriftlige kommentarer/innspill til oppstartsmeldingen

2. gangs behandling

Før 2. gangs behandling må det etter avtale med planavdelingen leveres følgende:

  • skriftlige kommentarer til innkomne merknader

Plandokumentenes form og innhold

 

Plankartet skal konstrueres i henhold til Kommunal- og moderniseringsdepartementets veiledere. Veilederne er basert på SOSI-standarden, og det er et krav at digitale plankart leveres etter nevnte standarder. Planen kan ikke fremmes politisk før kravet er oppfylt.

 

Bestemmelsene formuleres på en entydig og etterprøvbar måte. Unødvendig å sette krav som er sikret av annet lovverk.

 

Planbeskrivelsen skal beskrive planens formål, hovedinnhold og virkninger, samt planens forhold til rammer og retningslinjer som gjelder for området. Visse planer krever en særskilt vurdering og beskrivelse - konsekvensutredning - av planens virkninger for miljø og samfunn. Krav om konsekvensutredning blir gjennomgått på oppstartsmøtet.

 

Risiko- og sårbarhetsvurdering (ROS) skal gjennomføres for hver plan. Medfører planen risiko for uønskede hendelser må det i planforslaget defineres tiltak som reduserer risikoen.

 

Mindre endringer

I henhold til loven kan det gjennomføres mindre endringer av vedtatte reguleringsplaner. Planbeskrivelsen skal vise gjeldende situasjon, beskrivelse av endringen, og situasjon etter endring. Forslagsstiller er ansvarlig for varsling av berørte parter. Anmodning om behandling av endring sendes kommunen med følgende dokumenter:

  • ferdig utfylt planbeskrivelse (word og pdf)
  • innkomne merknader til varselet
  • plankart (pdf og sosi)
  • eventuelle endringer i bestemmelser (Word)
  • liste over varslede parter

Nyttige lenker

 

Kontaktinfo

Trond Hjellvik
Ingeniør/Arealplanlegger
E-post
Mobil 410 82 538
Joacim Myra Larsen
Ingeniør
E-post
Mobil 992 05 765