Tilbudet til eldre og personer med demens i Kragerø kommune

Kragerø kommune har et ansvar for å levere god omsorg og gode tjenester til våre innbyggere. Vi har gode rutiner for å ivareta kvaliteten i de tjenestene vi leverer, og har iverksatt flere tiltak for å redusere sårbarheten i eldreomsorgen.

Demens

Har du behov for å si ifra? 


Likevel vet vi at det noen ganger kan svikte. Vi ønsker å høre fra deg hvis du eller noen du er pårørende til, har opplevd at innholdet i tjenesten ikke har vært god nok, eller hvis tjenesten har blitt utøvd på en måte som ikke er tilfredsstillende. Du har også muligheten til å klage på vedtak om helsehjelp.

Du har også mulighet til å kontakte Pasient- og brukerombudet for bistand. 
Her finner du Pasient- og brukerombudets nettside.

Send sikker E-post til Kragerø kommune

Medieoppslag den siste tiden om eldreomsorg

NRK-dokumentaren «Brennpunkt» har gjort inntrykk på mange. I to episoder som omhandler kommunal eldreomsorg, har de avdekket flere tilfeller der eldre mennesker ikke har fått den hjelpen og omsorgen de har behov for. Vi forstår at både pasienter og pårørende kan bli engstelige etter å ha sett disse programmene.   

Pressen har et viktig samfunnsoppdrag. Det er deres jobb å avdekke kritikkverdige forhold i kommunenes helsetjenester, og vi er glade for at uverdige forhold blir avdekket og belyst. Det som kommer frem i dokumentaren gjør inntrykk på alle – også på ansatte og ledere i helsesektoren. 

Hvordan er det i Kragerø? 

I Kragerø kommune har vi mange ansatte som brenner for å gi eldre så god hjelp og oppfølging som mulig uansett om de bor hjemme, i omsorgsbolig eller på Marienlyst sykehjem. Men alle kommuner i Norge har sider ved eldreomsorgen som vi må jobbe med kontinuerlig. Det gjelder også i Kragerø.
 
Nok personell og kompetanse er en utfordring. Dette øker sårbarheten i eldreomsorgen. I Kragerø jobber vi for å beholde de ansatte vi har, og for rekruttere nye, flinke folk til tjenestene våre.

Hvilke tilbud vi kan yte har også sammenheng med ressurser og prioriteringer kommunen har. Inntrykkene som er blitt satt søkelys på gjør noe med oss alle.


Vi blir stadig flere eldre i samfunnet vårt. Dette er en nasjonal utvikling som merkes i alle kommuner, og dette bidrar til å legge press på helsetjenestene våre. 

Dette utfordrer kommunene til å tenke nytt. Alt fra byggeplaner og etablering av sykehjemsplasser til aktivitetstilbud og nye hjelpemidler har betydning for en bærekraftig folkehelse.

Målet til kommunen er at eldre og pasienter med demens skal få rett oppfølging til rett tid. En god oppfølging med ansatte som vet hva som er viktig for dem det gjelder. Vi arbeider for at pasienter med demens og deres pårørende skal få rett tjenester til rett tid. Det er ulike behov i ulike faser av sykdommen.

Undersøkelser viser at de fleste ønsker å bo hjemme så lenge som mulig når de blir eldre. Det er et mål at folk skal være i stand til å klare seg lengst mulig i egen bolig, og kommunen kan bidra til dette på flere ulike måter. Dette vil bli belyst i en Stortingsmelding som kommer i løpet av våren, “Bo trygt hjemme”. De siste dagene har det også blitt sagt gjentatte ganger fra sentrale myndigheter at vi alle har et medansvar for å planlegge egen alderdom etter beste evne. Det vil ikke være nok helsepersonell til å fortsette som nå, og det utfordrer oss alle til å tenke nytt.

Kragerø kommunestyre har vedtatt å redusere antall omsorgsboliger i kommunen i påvente av at det nye sykehjemmet vårt blir ferdig. Det er viktig at alle skal være trygge på at man får tjenester når man har behov for det og et utvidet tilbud den dagen man ikke lenger er i stand til å klare seg hjemme. 

Litt mer om dagens eldreomsorg i Kragerø

Kragerø har flere tiltak for å redusere sårbarheten i eldreomsorgen.

  • Kommunen ansatte høsten 2022 en demenskoordinator som har som oppgave å strukturere oppfølging av personer ved mistanke om demens. Vi ønsker å legge til rette for tidlig innsats knyttet til å få avklart diagnose. Dette har vi gjort ved å etablere et demensteam som startet opp med dette arbeidet oktober 2022.
  • Kommunen arrangerer pårørendeskole med opplæring og refleksjoner med andre i samme situasjon.
  • I Hjemmetjenesten får pasienter helsetjenester i tråd med vedtak som fattes, og de ansatte følger opp tjenestene som gis, og vurderer om det er behov for endringer. Alle pasienter som mottar hjemmesykepleie kartlegges i forhold til ernæring som følger opp med vekt og ernæring hos den enkelte ut fra behov.  
  • Alle hjemmeboende har tilbud om en fastlege som kan følge opp pasientenes medisinske behov. Fastlegen oppgaver er utredning, diagnostikk, behandling og oppfølging, samt å koordinere helsetilbudet opp mot andre tjenester i primær- og spesialisthelsetjenesten. Vi forventer at alle fastlegestillingene vil bli besatt tidlig høsten 2023.
  • Velferds- og trygghetsteknologi er hjelpemidler til brukere og pasienter i hjemmetjenesten, sykehjem og omsorgsboliger som kan øke pasientenes mulighet til å mestre hverdagen, oppleve økt grad av trygghet og fortsette å bo i eget hjem. Medisindispensere kan være et godt hjelpemiddel for dem som forstår å bruke dem. GPS kan være en mulighet for å skape trygghet og frihet for pasienter med demens og deres pårørende. Der teknologi ikke fungerer optimalt, bistår hjemmetjenesten med helsepersonell.  
  • Samtidig kan ikke kommunen bære eldrebølgen alene. Vi ønsker derfor å samarbeide med næringslivet og frivilligheten slik at vi sammen kan gi tilbud til hele mennesket enten det er demenssykdom eller ensomhet. I løpet av våren 2023 vil kommunen utarbeide en handlingsplan for demens for å organisere tilbudet i hver fase av sykdommen bedre. Her vil kommunen se på hvilke behov vi har, og skissere ev. tiltak til politikerne som beslutter.
  • Det jobbes med å gjøre Kragerø til et Demensvennlig samfunn. En slik avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen vil føre til at bedrifter og næringsliv kan få økt kunnskap om demens. Les mer: Demensvennlig samfunn (nasjonalforeningen.no)
  • Målet til kommunen er at personer med demens skal få rett oppfølging til rett tid. En god oppfølging med ansatte som vet hva som er viktig for deg. Det er ulike behov i ulike faser av sykdommen.
  • Kommunen ønsker å utvikle samarbeidet med frivilligheten om å gi aktivitetstilbud til eldre, for å forhindre utenforskap og ensomhet. Kommunen vil ansette en frivillighetskoordinator i løpet av våren som vil være en pådriver i dette arbeidet.
  • Når pasienter med langt fremskreden sykdom ikke lenger kan bo hjemme, finnes egne bofellesskap for personer med demens, og egne avdelinger for personer med demens på sykehjemmet. Søknad om helsehjelp sendes til Tjenestekontoret. Kommunen innhenter opplysningene som er nødvendige for å avgjøre søknaden, og normalt vil vi komme på hjemmebesøk. Deretter fattes det et individuelt vedtak, med en begrunnelse for innvilgelse eller begrunnelse for et eventuelt avslag med informasjon om klageadgang. Lenke: Les mer:  https://www.kragero.kommune.no/tjenester/skjemaer-priser-og-gebyrer/skjemaer/helse-omsorg-og-sosiale-tjenester/

 

Ønsker du å vite mer om tjenestene våre? 

Her finner du mer informasjon om tjenestene våre.

Tilbakemelding