Beskrivelse
Startlånet skal bidra til at personer med langvarige boligfinansieringsproblemer kan skaffe seg en egnet bolig og beholde den.
Søkere må ha evne til å betjene lånet over tid og fortsatt ha nødvendige midler igjen til livsopphold.
Boligen skal være egnet for husstanden, nøktern og rimelig sammenlignet med prisnivået på stedet, dvs Kragerø kommune.
Saksbehandlingstid
Saksbehandlingen av søknader kan ta inntil 2 måneder.
Kommunen kan gi startlån til å
- Kjøpe eller bygge bolig, både til topp- eller fullfinansiering
- Refinansiere dyre lån for å beholde boligen
- Utbedre og tilpasse en bolig
Startlån skal tildeles etter en behovsprøving. I vurderingen skal kommunen legge vekt på om søkeren
- Forventes å ha langvarige problemer med å finansiere egen bolig og
- Har benyttet muligheten til sparing innenfor de økonomiske mulighetene søkerens inntekter og nødvendige utgifter til livsopphold gir.
(Det betyr at søkere som mottar trygd/offentlige ytelser kan få startlån. Men ved midlertidige inntekter eller trygdeytelser må kommunen vurdere den sannsynlige framtidige inntekten særskilt, og om det er sannsynlig at søkeren vil klare å betjene lånet når/hvis den midlertidige inntekten opphører)
Kommunen kan også gi startlån i alle disse situasjonene
- Husstanden har barn eller særlige sosiale eller helsemessige utfordringer, og hensynet til å sikre en trygg, god og stabil bosituasjon innen kort tid taler for det.
- Husstanden har problemer med å dekke boutgifter, og refinansiering med startlån kan bidra til at husstanden kan bli boende i boligen sin.
- Boligsituasjonen hindrer mulighetene til å opprettholde et arbeidsforhold, eller hindrer utvikling av det lokale næringslivet.
- Lånet bidrar til en bedre utnyttelse av kommunalt disponerte boliger.
Du får ikke startlån
- Hvis du kan få banklån til bolig i annen bank.
- Hvis du er ung i etableringsfase, eller i en situasjon hvor du kan spare. (Barnefamilier som har behov for en stabil bolig raskt, er unntatt fra kravet om å spare.)
Veiledning
Du må søke elektronisk. Bruk lenken her.
Mailadresse ved spørsmål: boligkontoret@kragero.kommune.no
Hvis du trenger hjelp til selve søknaden, ta kontakt med en saksbehandler, se under.
Vedlegg
- I søknaden vil du bli bedt om å legge inn vedlegg, for å kunne fullføre søknaden. Du vil kunne logge inn og ut av søknaden i en mnd, før du velger å sende den.
- Før du søker bør du ha klar:
- Skatteoppgjør (legger seg inn i søknaden automatisk)
- Dokumentasjon på gjeld, og hvor mye du betaler hver mnd
- 3 utbetalinger av lønn/trygd som viser brutto og skatt
- Andre stønader/ytelser
- Gjeldsregister (kan logge inn mens du søker)
- Samværsavtale/barnebidrag
- Skriftlig avslag fra annen bank
Klage
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen/boligkontoret innen en frist på tre uker fra den datoen du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen/boligkontoret. Opprettholder kommunen/boligkontoret sin avgjørelse, blir saken sendt videre til kommunens klagenemd for behandling.