Vi ønsker elever som ikke bare liker, men som elsker skolen. Vi ønsker elever som opplever mestring og glede. Vi ønsker at elevene føler seg som del av et fellesskap. I alt for mange år har vi sett elever som ikke er motiverte, og som faller utenfor faglig og/eller sosialt. Vi har tro på at lek kan bidra til at elevene har det bra på skolen. Og barn som har det bra lærer best!
Før sommerferien i år fikk førsteklasselærerne ved kommunens skoler besøke Mosby oppvekstsenter i Kristiansand, for å se hvordan de organiserer skolehverdagen rundt lek. Der leker elevene på alle trinn! Det var veldig inspirerende å se på nært hold. På planleggingsdagen i august, kom rektoren fra Mosby og holdt foredrag om lek i skolen for alle ansatte i kommunen.
Da elevene kom første skoledag etter ferien - så klasserommet litt annerledes ut. Det var en dukkekrok, en byggekrok, en lesekrok, et skap med spill og en liten butikk. Fra dag én sto lek på dagsplanen! Så fort elevene kommer inn om morgenen, begynner de å leke - og det er de gode på! Vi voksne involverer oss i elevene og deres lek. Vi drikker te i dukkekroken, låner bort nøkler når barna vil leke “skole”, spiller spill, eller bygger sammen med elevene. Slik bygger vi relasjoner, jobber med språk og veileder elevene i sosialt samspill. Da dukkekroken i høst ble bygget om til en hekse-/halloweenkrok, ville hele klassen leke der. De kledde seg ut, rørte i heksegryta, tryllet med tryllestaven, hadde hekseskole og tenkte ut oppskrifter på heksesuppe. Det er utrolig moro å se hvor engasjert elevene blir!
Når vi arbeider med fag prøver vi mest mulig å ha en leken tilnærming, med aktiviteter som fenger elevene. De skal få lov til å være aktive og utforske. Det skal være ufarlig å gjøre feil. Da prøver vi bare igjen!
Det er ikke bare på første trinn at elevene leker. Flere trinn på skolen har også valgt å starte dagen med lek/ spill. Det er en god start på dagen, og mange lærere sier det gjør elevene mer positivt innstilt til å jobbe med fag etterpå.
Ved å gjeninnføre lek i skolen, gir vi barna muligheten til å utvikle sosiale ferdigheter, kreativitet og problemløsningsevner på en naturlig og engasjerende måte. Dette skaper en mer balansert skolehverdag, og en helhetlig tilnærming til læring. Vi håper å kunne fortsette denne satsingen, og også i tiden fremover verdsette lek i skolen.
Teksten er skrevet av Carolien Måhr De Zeeuw, lærer ved 1.trinn på Sannidal skole