Kommunedirektørens forslag til økonomi og handlingsplan 2025 - 2028

Sammenslåing av eiendommer

Matrikkelenheter som ligger i samme kommune og har samme hjemmelshaver kan slås sammen. Sammenslåing kan kreves av den som har grunnbokshjemmel som eier til vedkommende matrikkelenheter.

Denne tjenesten er ikke gebyrbelagt med mindre sammenslåingen krever dispensasjon .

Skjema for krav om sammenslåing av eiendommer finner du her (PDF, 997 kB)

 

Fremgangsmåte:

Skjemaet kan sendes til kommunen på e-post til post@kragero.kommune.no eller i posten til: Kragerø kommune, Postboks 128, 3791 Kragerø.

Vedlegg til søknaden

  • Kart over de eiendommer saken gjelder.
  • Bekreftelse på at eventuell hjemmelshaver til bruksrett er varslet.
  • Dokumenter som er nødvendige for å få tinglyst sammenslåingen.

 

Viktige begrensninger

Eiendommer som slås sammen skal i utgangspunktet utgjøre et sammenhengende areal.

Sammenslåing kan ikke gjennomføres hvis den vil føre til prioritetskollisjon mellom panthavere.

Sammenslåing i strid med plan- og bygningsloven kan ikke gjennomføres uten etter innvilget dispensasjon eller ved planendring.

Mer informasjon finner du hos Kartverket.

 

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle og eventuelt matrikkelføre krav om sammenslåing av eksisterende matrikkelenheter innen 6 uker.

 

Gebyr

Sammenslåing av eksisterende matrikkelenheter er fritatt for gebyr. Er det behov for dispensasjon, er dette gebyrbelagt i henhold til gjeldende gebyrregulativ.

Kartpunkt

Tilbakemelding