Hva er tverrfaglig team?
I tverrfaglig team sitter familien sammen med barnehage/skole, helsesykepleier, PPT og barnevernstjenesten, med mål om å finne de beste løsningene for deres barn. Faste medlemmer er helsesykepleier, PPT-rådgiver, barnevernstjenesten, leder fra barnehage/skole, og eventuelt pedagogisk leder/kontaktlærer.
Tverrfaglig team er en viktig arena for å sikre god brukermedvirkning. Nysgjerrig på å vite mer om hvordan vi jobber med brukermedvirkning? Se episode 7 av våre BTI-videoer: Brukermedvirkning.
Videoene er produsert av Gefylen for Kragerø kommune. Jobber du med BTI og ønsker å bruke filmene? Kontakt oppvekst i Kragerø kommune på post@kragero.kommune.no, med emne «Forespørsel BTI-filmer.»
Hva drøftes i tverrfaglig team?
- Enkeltsaker hvor foresatte, barnehage/skole eller andre tjenester er bekymret for barnets faglige eller sosiale utvikling.
- Saker der det ses utfordringer i en barnegruppe/elevgruppe.
Tverrfaglig team vil utveksle informasjon, vurdere tiltak og gjøre avtaler for hva som skal gjøres videre. Tiltak kan være annen organisering av skoledagen, eller hjelpetiltak som samtaletilbud, fysioterapi, foreldreveiledning, spesialpedagogisk hjelp, eller annet.
I verktøykassa finner du våre rutiner for forberedelse og gjennomføring av møter i tverrfaglig team.
Hvordan melde inn saker?
Foresatte som er bekymret for eget barn og ønsker hjelp fra flere tjenester, kan melde inn saker til tverrfaglig team ved å ta kontakt med barnets pedagogiske leder/kontaktlærer eller barnehageleder/rektor. Ditt barns helsesykepleier, PP-rådgiver eller barnevernskonsulent kan også kontaktes dersom du ønsker det. Den ansatte vil hjelpe deg videre.
Familiens rolle i møtet
Behovet for innsats fra flere tjenester skal være godt forankret hos familien, og familien vil alltid bli invitert med i selve møtet. De ansatte skal sikre at familiens behov og ønsker er kartlagt og kommer tydelig fram i møtet, uavhengig av om familien ønsker å delta eller ikke. I møtet skal det alltid legges til rette for at familien skal bli hørt og at deres ønsker ivaretas.
Hva kan de ulike tjenestene bidra med i møtet?
Barnehage/skole:
Barnehage og skole er i en unik posisjon til å observere barns utvikling og adferd i barnehage- og skolehverdagen. De vil ut fra sine observasjoner og relasjon til barnet eller eleven, ha god kjennskap til barnets fungering, styrker og utfordringer, samt tidligere utprøvde tiltak.
Helsesykepleier:
Helsesykepleier har bred kunnskap om tiltak som kan fremme god psykisk og fysisk helse. De har også kompetanse i å støtte og veilede barn og unge ut fra deres behov, og bidra med oppfølging basert på den enkeltes behov.
PP-tjenesten:
PPT-ansatte har kunnskap om hvordan man tilrettelegger for barn og elever, slik at alle får et inkluderende, likeverdig og tilpasset opplæringstilbud. De kan bidra med å utrede og vurdere om barn har behov for spesialpedagogisk hjelp eller individuelt tilrettelagt opplæring.
Barnevernstjenesten:
Barnevernstjenesten vil bidra med undersøkende spørsmål til foresatte og de andre deltagerne, for å kunne forstå barnets situasjon bedre. I barnevernstjenesten har de blant annet stor kunnskap om barns utvikling og behov, samspill, traumer og familierelasjoner.
Du kan lese mer om de ulike tjenestene her: Oversikt over tjenester til barn, unge og familier.
Samtykke
Skriftlig samtykke fra foresatte er en forutsetning for å drøfte enkeltbarn i tverrfaglig team. Kommunen bruker en fast mal for samtykke i alle saker. Se verktøykassa.
Vil du vite mer om taushetsplikt og samtykke? Se episode 5 av våre BTI-videoer: Taushetsplikt.
Videoene er produsert av Gefylen for Kragerø kommune. Jobber du med BTI og ønsker å bruke filmene? Kontakt oppvekst i Kragerø kommune på post@kragero.kommune.no, med emne «Forespørsel BTI-filmer.»
Dokumentasjon
Alt som dokumenteres skriftlig i forbindelse med et møte i tverrfaglig team, skal arkiveres i barnets mappe. I barnehage brukes appen MyKid, mens i skole bruker de arkivsystemet Sikker Sak. Foresatte kan alltid be om innsyn i barnets mappe, og møtereferatet sendes alltid ut til foresatte etter et møte i tverrfaglig team.
I tverrfaglig team har vi faste maler som skal brukes:
- Samtykkeskjema
- Invitasjon til tverrfaglig team
- Møtereferat
Se verktøykassa.
Andre arenaer for samarbeid
I noen tilfeller er det behov for å ta i bruk andre samarbeidsarenaer enn tverrfaglig team.
- H-team: for ungdom over 16 år. Møtene ledes og koordineres av NAV.
- Utvidet tverrfaglig samarbeid: ved behov for å samarbeide med flere tjenester enn de som er faste deltagere i tverrfaglig team.
- Ansvarsgruppemøter: for barn og unge med rett til barnekoordinator/koordinator.
- Beredskapsteam mot mobbing: dersom arbeid i tverrfaglig team ikke leder frem i mobbesaker.
- Samarbeidsmøter ute på enhetene: for andre samarbeidsmøter mellom familien og tjenestene.
Rutiner for samhandling på tvers av tjenestene beskrives i BTI-modellen.