Ny IKT bruker

Du skal ha fått tilsendt et brukernavn og passord på sms før du starter hos oss. Dette skal du bruke for å logge på pcen. Når du er logget på nettverket har du tilgang til pc nettet og kan bruke ressursene der uavhengig av hvilken pc du bruker. På Intranett portalen ligger bla alle fagsystemene din leder har meldt at du skal ha tilgang til.

E-post

Du skal også ha fått tilsendt på sms din egen personlige e-post adresse. Du starter eposten din på Intranett portalen under Outlook. Første gang får du en oppstartsveiviser, her trykker du Neste, Neste og Fullfør. Du kan også sette opp din kommunale epost på mobil og nettbrett. Veiledning for hvordan finner du på vår selvbetjeningsportal

Lagring

C: er den lokale harddisken på pcen. C er tilgjengelig for alle som bruker pcen slik dersom en skulle lagre noe her vil andre brukere av pcen ha mulighet for å se eller slette. Det blir heller ikke tatt backup av c. Når IKT må reinstallere pcen blir alt som er lagret på c slettet. Vi anbefaler ikke at du lagrer på C

Når du er logget på nettverket vil du få tilgang til disse områdene: 
H: Personlig område på serveren som kun du har tilgang til. Her har du alle rettigheter. Her kan du lagre ting som du ønsker å ha for deg selv og som du ønsker det skal bli tatt backup av.
K: Fellesområde for ditt kommunalområde eller avdeling
S: Fellesområde som alle

I tillegg finnes også en del andre områder. Dette er områder som du stort sett ikke skal bruke. Det er lurt å gjøre seg litt kjent via Windows Utforsker.

Vi tar daglig backup av alle disse nettverksområdene

IKT-reglement

Bruk av IKT-utstyr som disponeres av ansatte er underlagt et vedtatt reglement. Alle ansatte plikter å akseptere IKT-reglementet før de tar i bruk Kragerø kommunes IKT-utstyr eller nettverk.

Utskrift

På Canon skrivere der det er installer kortleser må gjøre følgende for å registrere kortet:

  1. Skriv ut et dokument til skriveren: "SafeCom Canon"
  2. Sjekk e-posten din! Du skal få en e-post fra "ikke_svar" med emne SafeCom puk kode
  3. Les instruksjonen på denne e-post veldig nøye!!!

 Når du har registrert kortet ditt og skal hente utskriften gjør du følgende hver gang:

  1. Vis kort/brikke til kortleseren
  2. På kopimaskinen som tidligere het B3 trykker du på "Pull print" / På de andre kopimaskinen trykker du på den lille pila øverst til høyre i displayet!
  3. Trykk på Skriv ut alt! 

 

Pålogging utenfra

"For ansatte" siden finner du linker til pålogging hjemmefra og utenfor vårt kommunale nett. Du kan logge på for å lese e-post over internett, intranettet, personalsystemet, HMS-system og Turnusplan for de som bruker det.

Denne finner du på kommunens hjemmeside under Meny.

 

Intranett portal med e-post og personal system

Dette er en pålogging ment for ansatte i Kragerø kommune.

Du finner link under Meny på kommunens hjemmeside.
Pålogging til intranett portal

Pålogging til Intranett portal med Visma Enterprise fungerer best med nettleserne Internet Explorer eller Firefox.

​Turnus portal - Visma Ressursstyring

Dette er pålogging ment for de som jobber etter turnus i Kragerø kommune.

Innlogging til Turnus portal

Innlogging til kommunalt skrivebord

Enkelte brukere har full tilgang til alle kommunens systemer via TS-Kommunalt skrivebord. Det er viktig at du venter til nytt skrivebord kommer opp på pcen.

Pålogging til TS-Kommunalt skrivebord

Fungerer best med Internet Explorer, eventuelt Chrome

Når du trenger IKT hjelp

Du kan registrere saker direkte i vårt brukerstøtte system via vår selvbetjeningsportal. Vi ønsker veldig gjerne at du gjør det J Da sparer både du og vi tid, og informasjonen blir ofte mer korrekt enn via telefon. Det er veldig fint om du beskriver problemet ditt så godt du kan. Du hjelper oss til å løse saken raskere og prioritere riktigere hvis du svarer på disse spørsmåla: Hva skulle du gjøre når problemet oppsto? Når starta problemene? Har det virka før? Får du feilmelding? Hva sier den? Ta gjerne skjermbilde av feilmeldinga eller ta bilde med mobilen

 

Du finner selvbetjeningsportalen på intranettet under Send melding, Melding IKT brukerstøtte

 

Her kan du også finne svar på ofte spurte spørsmål under OSS/FAQ

 

Vi legger ut informasjon om planlagte driftsforstyrrelser øverst på Intranettet.

 

Du kan også sende mail til ikt@kragero.kommune.no og sende sms og ringe oss på 99205799. Våre åpningstider er mandag - fredag 0800-1500.

 

Gjelder det spørsmål om bruken av fagsystemer ønsker vi at du kontakter systemansvarlig for systemet. 

 

Bestille IKT tilganger og utstyr

Hvis du er leder skal du bestille utstyr og tilganger for ansatte på vår selvbetjeningsportal

Relatert innhold