Kjære alle elever og foresatte. Velkommen til nytt skoleår!

Høsten 2023 er det faktisk ti års jubileum for denne flotte 1.-10.trinn skolen i Kragerø sentrum! Vi starter opp med 505 elever, og 92 ansatte. Det vil si at vi er en stor skole, med høyt aktivtetsnivå, både faglig og sosialt.

Skolen vår er delt inn fire avdelinger:

1.-7.trinn:                         Avdelingsleder Jannecke S Larsen

SFO:                                  SFO- leder: Jannecke S. Larsen

1.-10.trinn:                         Avdelingsleder for elevoppfølging: Thale Rugtveit

8.-10.trinn:                       Avdelingsleder Roar Svendsen Svenum

Avdelingslederne har ansvaret for driften av sin avdeling.

Vårt høyeste ønske er at både elever, ansatte og foresatte trives på og med skolen, og at elevene får oppleve faglig og sosial mestring og utvikling. Vi ønsker at alle skal ha et trygt og godt skolemiljø. Ta kontakt med kontaktlærer, avdelingsleder og/ eller rektor dersom det er noe du lurer på, eller har behov for hjelp og støtte. Vi er her for deg og dere.

Et godt læringsmiljø er en forutsetning for elevenes faglige og sosiale utvikling. Skolen skal sørge for at menneskeverdet og de verdiene som støtter opp om det legges til grunn for opplæringen, og vi vil dette skoleåret ha et særskilt søkelys på disse verdiene. Inkludering vil prege arbeidet i hele skoledemokratiet også dette skoleåret

World Economic Forum har anslått at 65 prosent av barna som begynner i skolen i dag, vil komme til å arbeide i næringer og ha jobber som ennå ikke finnes. Denne formidable samfunnsendringen påvirker også skolen. Lærerplanen som vi jobber etter tar høyde for dette, og skal være med på å gi elevene den kompetansen og de ferdighetene de trenger i møte med fremtiden.

Utviklingsarbeid dette skoleåret:

1.Implementering av K20: vurdering​

2. Kompetanseløftet for inkludering og spesialundervisning​

3. Liv og røre​

4. Implementering av nasjonal rammeplan for SFO

Til slutt en liten oppfordring til deg som foresatt:

• Vis interesse for det barnet ditt lærer på skolen. Det anbefales at du leser og holder deg oppdatert på elevens arbeidsplan. Det anbefales også at du ser på elevportalen sammen med barnet ditt. Her vil du kunne se digitale nettressurser som barnet ditt har tilgang til.
  • Legg til rette for gode lekserutiner.
  • Les og snakk med barnet ditt om forventninger dere kan ha til oss som skole, og vi kan ha til dere.
  • Gå gjennom ordensreglementet vårt sammen med barnet ditt.

Alt dette vil du finne mer informasjon om på skolens hjemmeside: kus.no

• Lær barnet ditt å ferdes i trafikken.  Vi anbefaler at du bruker «dropp-punkter» enten på Kivle, ved Rådhuset, Stadion, eller Skrubben eldresenter dersom du må kjøre barnet ditt til skolen. Det gir ditt barn mulighet til å oppleve den mestringen det gir å gå alene til skolen, fysisk aktivitet og frisk luft, sosiale opplevelser, og det gir en tryggere trafikksituasjon for alle de andre elevene ved skolen.

Vi anbefaler også at dere foreldre organiserer «gåbusser» for de yngste elevene våre. Det vil si å avtale med andre foreldre i nærområdet å «samgå» til skolen. Dere voksne bytter på å gå sammen med elevene.

Skal barnet ditt sykle til skolen, må det frem til det har gjennomført sykkelprøven på 4.trinn sykle sammen med en voksen. Alle elever, uansett alder anbefales å bruke hjelm. Syklene skal parkeres ved sykkelstativene ut på skoletomta. Dette gjelder også for sparkesykler.

Ja, vi står nå ved starten av et nytt skoleår og med det følger nye muligheter: Muligheter for dere elever til å tilegne dere nødvendig og viktig kunnskap og ferdigheter. Muligheter for å bygge videre på, eller skaffe dere nye klassevenner og venner. Muligheter til å danne nye bekjentskap blant dere foreldre, og ikke minst mulighet for dere til å bidra til et enda tettere og bedre skole/hjem -samarbeid. Et samarbeid hvor vi alle tar ansvar for et best mulig oppvekst og opplæringstilbud for barn og unge på Kragerøhalvøya.

Vi gleder oss til å møte både nye og kjente elever mandag 21.august.

La oss sammen gjøre Kragerø skole til en skole vi alle kan være glad i,

og en skole vi kan være stolt av!

Sigbjørn Hafredal