Kompetanseløftet for spesial-pedagogikk og inkluderende praksis

Kragerø kommune har en felles satsning knyttet til spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Målgruppen er ansatte i barnehage og skole, barnehage-og skoleeier, ansatte i PP-tjenesten, barnevern og helsestasjon.

Målet med kompetanseløftet er at:

• Alle barn og elever opplever å få et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.
  • Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel -uavhengig av sine forutsetninger.​
  • Barnehager, skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet og eleven må jobbe sammen for å skape et inkluderende fellesskap.
  • Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best muligutgangspunkt for utvikling og læring.

Kommunen har startet med karlegging av kompetansebehov og jobber nå med en plan for kompetanseutvikling. Kompetanseløftet skjer i samarbeid med Læringsmiljøsenteret.