Informasjonsskriv om Covid-19 og forkjølelse/influensa symptomer

Vi går nå inn i en sesong som vanligvis fører med seg forkjølelse og influensa. I den forbindelse kan det bli mye usikkerhet. Vi vil derfor presisere følgende:

Dersom barn blir akutt syke, med nedsatt almenntilstand, feber og akutte forkjølelses/influensa symptomer, skal de holdes hjemme fra skole og barnehage et par dager.

Dersom allmenntilstanden blir bedre og ingen feber, men restsymptomer som rennende nese, lett hoste, grums i halsen, kan de reise på skolen og i barnehage. Barn må ikke ha testet seg og fått negativt resultat for å kunne komme tilbake på skolen eller i barnehagen.

I Kragerø kommune tester vi barn under 10 år, kun på sterk indikasjon. For eksempel dersom de har /har hatt nærkontakt med Covid-smittede, eller symptomene forverres eller ikke blir bedre i løpet av par dager.  Dersom testen er negativ, er det fremdeles barnets allmenntilstand som bestemmer om barnet bør være hjemme eller ikke.

Det gjøres oppmerksom på at reglene endres svært raskt, og ved økende smittepress i kommunen vil de kunne endres med kort varsel.