Råd og utvalg ELEVRÅDET består av 1 tillitsvalgte + vara fra hvert trinn fra 4. trinn til 7. trinn og en fra 1.-3. trinn med vara. Alle klasser har klasseråd med leder og sekretær. Elevrådet skal fremme fellesinteressene til elevene på skolen og arbeide for å skape et godt lærings- og skolemiljø. Rådet skal også kunne uttale seg i saker som gjelder nærmiljøet. FORELDRERÅDET består av alle foreldre/foresatte til barn på skolen. Foreldrerådet samles til foreldremøter vanligvis et par ganger i året. Hvert trinn har 1 foreldrekontakt og en vara. Foreldrekontaktene velges for 1 skoleår av gangen. Av hensyn til kontinuiteten for trinnet oppfordrer imidlertid skolen at minst en av foreldrekontaktene sitter i 2 år. Foreldrerådet skal: fremme fellesinteressene til foreldrene medvirke til at elever og foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt samhold mellom hjemmet og skolen. legge til rette for trivsel og positiv utvikling hos elevene skape kontakt mellom skolen og lokalsamfunnet FORELDRERÅDETS ARBEIDSUTVALG (FAU) består av 2 foreldrekontakt fra hvert trinn; en hovedkontakt og en vara. Det er en fordel at begge møter foreldrekontakter fra hvert trinn på FAU-møtene. Foreldre som er valgt som foreldrekontakter utgjør FAU. FAU skal: fungere som bindeledd mellom foreldrerådet og skolen. FAU er i realiteten et styre for foreldrerådet. legge til rette for samarbeid mellom foreldre, foreldrekontakter, skolens ledelse, skolemiljøutvalget, andre utvalg osv. være et aktivt diskusjonsforum for saker som gjelder hele skolen. Sakene kan være fremmet av skolen, ulike utvalg eller kommunens organer. sørge for informasjon til hjemmet og skolen. SKOLEMILJØUTVALGET (SMU): Leder på oppvekstsenteret er leder av Skolemiljøutvalget. FAU-leder er nestleder. I tillegg består SU av 1 foreldrerepresentant, 1 representant for lærerne, 1 representant fra barenhagen, leder og nestleder fra elevrådet og en politisk kontakt fra Hovedutvalg for læring og utvikling. Skolemiljøutvalget skal: ha et særlig ansvar for å holde seg orientert og uttale seg om miljøet på oppvekstsenteret. arbeide for å øke deltakelsen fra elevene, foreldrene, skolen og de tilsatte i arbeidet med skolemiljøet. være et rådgivende organ for skolen i arbeidet med skolemiljøet Sist endret 06.01.2023 14.06