Råd og utvalg

ELEVRÅDET består av 1 tillitsvalgte + vara fra hvert trinn fra 4. trinn til 7. trinn og en fra 1.-3. trinn med vara. Alle klasser har klasseråd med leder og sekretær. Elevrådet skal fremme fellesinteressene til elevene på skolen og arbeide for å skape et godt lærings- og skolemiljø. Rådet skal også kunne uttale seg i saker som gjelder nærmiljøet.

 

FORELDRERÅDET består av alle foreldre/foresatte til barn på skolen. Foreldrerådet samles til foreldremøter vanligvis et par ganger i året. Hvert trinn har 1 foreldrekontakt og en vara. Foreldrekontaktene velges for 1 skoleår av gangen. Av hensyn til kontinuiteten for trinnet oppfordrer imidlertid skolen at minst en av foreldrekontaktene sitter i 2 år.

Foreldrerådet skal:

  • fremme fellesinteressene til foreldrene
  • medvirke til at elever og foreldre tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt samhold mellom hjemmet og skolen.
  • legge til rette for trivsel og positiv utvikling hos elevene
  • skape kontakt mellom skolen og lokalsamfunnet

 

FORELDRERÅDETS ARBEIDSUTVALG (FAU) består av 2 foreldrekontakt fra hvert trinn; en hovedkontakt og en vara. Det er en fordel at begge møter foreldrekontakter fra hvert trinn på FAU-møtene. Foreldre som er valgt som foreldrekontakter utgjør FAU.

FAU skal:

  •  fungere som bindeledd mellom foreldrerådet og skolen. FAU er i realiteten et styre for foreldrerådet.
  •  legge til rette for samarbeid mellom foreldre, foreldrekontakter, skolens ledelse, skolemiljøutvalget, andre utvalg osv.
  •  være et aktivt diskusjonsforum for saker som gjelder hele skolen. Sakene kan være   fremmet av skolen, ulike utvalg eller kommunens organer.
  •  sørge for informasjon til hjemmet og skolen.

 

SKOLEMILJØUTVALGET (SMU):

Leder på oppvekstsenteret er leder av Skolemiljøutvalget. FAU-leder er nestleder. I tillegg består SU av  1 foreldrerepresentant, 1 representant for lærerne, 1 representant fra barenhagen, leder og nestleder fra elevrådet og en politisk kontakt fra Hovedutvalg for læring og utvikling.

Skolemiljøutvalget skal:

  •  ha et særlig ansvar for å holde seg orientert og uttale seg om miljøet på oppvekstsenteret.
  •  arbeide for å øke deltakelsen fra elevene, foreldrene, skolen og de tilsatte i arbeidet med  skolemiljøet.
  •  være et rådgivende organ for skolen i arbeidet med skolemiljøet

Tilbakemelding