Grunnlån

Oppdatert av: Service- og informasjonsavdelingen (04.jan.2016)

Generelt

Beskrivelse

Enkeltpersoner kan søke Husbanken om grunnlån til oppføring av ny bolig. Grunnlånet skal bidra til å fremme viktige boligkvaliteter som universell utforming og miljø. Det betyr at huset du ønsker å bygge, blant annet

  • må være tilrettelagt for livsløpsstandard
  • ha redusert energibehov
  • bestå av miljøvennlige materialer

I enkelte distrikter kan kvalitetskravene i noen tilfeller fravikes. 

Målgruppe

Alle, uavhengig av inntekt eller situasjon for  øvrig

Kriterier/Vilkår

Husbanken forutsetter at du har økonomisk evne til å betjene lånet og at dette kan dokumenteres. Husbankfinansiering skal være innrettet mot rimelige kvalitetsboliger og gjelder ikke de dyreste boligene.

Pris for tjenesten

Lånet følger Husbankens rentevilkår.

Brosjyrer, dokumenter, kart og lignende

Grunnlån - overgangsordning 2017
Husbanklån til svanemerkete hus
Om det å bo i Norge - på ti ulike språk
Søknad og saksgang
Veileder for Husbankens grunnlån
Grunnlån - ofte stilte spørsmål

Beslektede tjenester

Regelverk

Lov

Forvaltningsloven
Husbankloven

Forskrift

Forskrift om grunnlån fra Husbanken
Forskrift om klagenemnda for Husbanken

Praktiske opplysninger

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

Ta kontakt med Husbankens regionkontor så tidlig som mulig og gjerne før søknad er sendt. Benytt søknadsskjema (se lenke under) og fyll det ut i to eksemplarer.

Søknadsskjema

Søknad om grunnlån
Søknad om statlig bostøtte (elektronisk)

Vedlegg

  • Målsatte tegninger
  • Situasjonsplan
  • Byggekontrakt/anbudsmateriale
  • Beregning av boligens oppvarmingsbehov
  • Annen nødvendig dokumentasjon

Søknaden sendes til

Søknaden sendes til Husbankens regionkontor.

Saksbehandling

I vurderingen vil det bli lagt vekt på lokale kostnads- og markedsforhold, kvalitet og brukergruppe. Husbanken tilbyr samarbeid tidlig i prosjekteringsfasen for å avklare kvalitet og pris.

Klagemulighet

Det er anledning til å klage på Husbankens vedtak om tildeling, utmåling, avvisning og avslag på lån eller tilskudd. Klagen må være skriftlig og sendes det kontoret som har truffet vedtaket. Klagen må begrunnes. Angi hva du klager over og hvilken endring du ønsker. Klagefristen er tre uker fra du har mottatt vedtaket. Hvis du ikke får medhold i klagen, sendes den til en uavhengig klagenemnd som er oppnevnt for husbanksaker.

Kontaktinformasjon

Kontaktpersoner

Fornavn: Kjersti
Etternavn: Thomassen
Tittel: Konsulent
Telefon: 35986300
Telefaks: 35986234
E-post: kjersti.thomassen@kragero.kommune.no

Andre opplysninger

Sist oppdatert

19.12.2016 13:03



Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

LOS Hovedemne

LOS Emneord

KONTAKT OSS


Tlf.35 98 62 00
Faks:35 98 34 60
Legevakt:116 117

post@kragero.kommune.no

Besøksadresse:

Rådhusgata 5
3770 Kragerø

Postadresse:

Pb. 128, 3791 Kragerø

Org. nr. 963 946 902


Underemne

Bottom image