Adressetildeling

Oppdatert av: Enhet for Bygg og areal (04.jan.2016)

Generelt

Beskrivelse

Før kommunen tildeler eller endrer veiadresse, skal kommunen informere den som er registrert eier eller registrert fester. Vedkommende og andre som avgjørelsen får virkning for, skal få mulighet til å uttale seg. Kommunen tildeler adressen så snart det er behov for den og senest sammen med igangsettingstillatelsen for byggetiltaket.

Det er kommunen som fastsetter adressenavnet. Skrivemåten reguleres etter reglene i lov om stadnamn.

Adressen skal tilknyttes den vegen eller gaten eiendommen har godkjent adkomst fra. Din adgang til å få endret adresse er begrenset. Det skjer normalt bare hvis kommunen har gjort en feil eller eiendommen har fått adkomst fra en annen gate enn tidligere.

Offisiell adresse skal tildeles bygninger som brukes til bolig- eller fritidsformål, til næringsvirksomhet eller til offentlig eller publikumsrettet virksomhet. Kommunen kan også tillegge andre eiendommer eller lokaler offisiell adresse hvis dette er hensiktsmessig. For eksempel kan kommunen tildele eller endre adresse

  • når man skal endre adkomstveger
  • når man skal oppføre nye bygg
  • når det er vanskelig å finne fram til en adresse

Målgruppe

Eiendomseiere må sette opp nummerskilt på vegg synlig fra adkomstvei.

Eier plikter til å melde adressendring til offentlige instanser

Regelverk

Gjeldende lov og regelverk

Se 
Matrikkellova kapittel 4 Adresser til eigedommar og bygningar
Matrikkelforskriften Kapittel 12 Offisiell adresse og § 22 Klage over adressetildeling
Lov om stadnamn § 5 Fastsetjing av skrivemåten 

Lov

Forvaltningsloven
Matrikkellova
Stadnamnlova

Forskrift

Forskrift om stadnamn
Matrikkelforskriften

Praktiske opplysninger

Søknadsskjema

Klage Forvaltningsvedtak

Klagemulighet

Du kan klage på vedtaket innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen sender du til den instansen som har fattet vedtaket. I klagen skal du angi hva du ønsker endret i vedtaket og begrunne dette. Klageretten er begrenset til a) hvilken gate, veg eller liknende en bygning eller eiendom skal ha adresse til, b) hvilket adressetilleggsnavn eller matrikkeladressenavn som er tildelt adressen og c) feil tildelt adressenummer eller bruksenhetsnummer. Kommunen vil kunne gi deg veiledning. Klageinstans er Fylkesmannen. Før klagen sendes dit, skal den instansen i kommunen som fattet vedtaket, vurdere om det er grunn til å endre det. Hvis vedtaket opprettholdes, vil saken bli sendt til Fylkesmannen.

Kontaktinformasjon

Kontaktenhet

Andre opplysninger

Sist oppdatert

28.12.2016 06:13



Hold Ctrl-tasten nede. Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

LOS Hovedemne

LOS Emneord

KONTAKT OSS


Tlf.35 98 62 00
Faks:35 98 34 60
Legevakt:116 117

post@kragero.kommune.no

Besøksadresse:

Rådhusgata 5
3770 Kragerø

Postadresse:

Pb. 128, 3791 Kragerø

Org. nr. 963 946 902


Underemne

Bottom image